piątek, 13 października 2017

Kalejdoskop

 Ciekawostki o lalce Barbie

Barbie lalka, która zrobiła taką furorę, że większość dziewczynek nie potrafiła jej nie mieć. Pamiętam czas, kiedy moja córka w wieku, kiedy lalka powinna być i koleżanki córki miały i wydawało mi się, że moje dziecko też powinno taką lalkę mieć, żeby nie czuło się gorsze. Nigdy mnie o lalkę nie prosiła. Kupiłam jej sama i była to wróżka: ) Pewnie bardziej dla siebie niż dla niej, bo  nie bawiła się nią intensywnie, a raczej w drugiej kolejności i zawsze nazywało ja pogardliwe: ,, Barbia,, i tak została. Nie była to ulubiona zabawka, bo nie wszystkie dziewczynki lubią bawić się manekinami. Moja zawsze wolała: latarki, klamerki i podobne,,rupiecie,,
Jak to się stało , że lalka zdobyła taką popularność. Dziewczynki lubią przebierać lalki i do tego była to pierwsza dostępna lalka kobieta. Akcesoria i piękne ubranka to prawdopodobnie zadziałało i tak jest do dzisiaj. Pomysł należy do Ruth Handler, która obserwowała swoją córkę, a dziewczynka lubiła wycinać ubranka i kobiety, żeby je potem ubierać w to, co wycięła. Takich lalek jeszcze wtedy nie było. Pojechała do Szwajcarii i tam na wystawie zobaczyła Lili. Barbie nie była pierwsza to jest klon Lili. Ta Laka ma niedobrą sławę, bo to była laka dla panów) Był komiks, w którym występowała prostytutka o pięknej dziecięcej twarzy o imieniu Lili. Komiks cieszył sie popularnością więc wyprodukowano lalkę Lili , która można było kupić w pubach lub kioskach z papierosami. Ta laka bardzo się spodobała...i nie sprawdzala, jaka jest historia Lili i co to jest za laka. Przywiozła ja i pokazała... i zaczęła się produkcja przez firmę Mattel.



 Ruth i Elliot Handler twórcy kultowej Barbie.


 Nie jestem pewna czy Lili miała patent, mogło być to na zasadzie porozumienia, bo Lili przestała być produkowana, jeśli na jakimś pchlim targu zobaczycie lalkę podobną do Barbie w czarnych szpilkach, ale wymalowanych i czarnych klipsach w formie kwiatów też namalowane to zwróćcie na nią uwagę i na cenę też, bo jeśli jest tania to warto kupić. Lalkę można sprzedać w granicach 2 tysięcy funtów: )
Z czasem Barbi dorobiono historię, czyli ukończyła Collage i miała być symbolem: pięknej inteligentnej, niezależnej kobiety, ale korzenie to Lili: )
Anglia to Anglia i nie chciała, żeby dziewczynki bawiły się taka biuściatą i mało prawdopodobną lalką więc stworzono Sindy produkowała tę lakę angielska firma Pedigree . Laka bardziej przypominająca nastolatki, miła i ładna, a spełniająca podobne wymagania, czyli akcesoria i możliwość ubierania, zabawy w dom, bo były i kuchenki, łazienki i cały dom dla lalki. Sindy cieszyła się dużą popularnością, ale pieniądze kuszą, a że firma Hasbro w latach 80 koniecznie chciała odkupić licencje to Sindy sprzedano i wtedy się zaczęło, bo firma zaczęła Sindy upodobniać do Barbie to się nie spodobało. Mattel wystąpił do sadu. Lalkę trochę zmieniono, ale dalej przypominała seksi doll. Tu zaczął się problem dla firmy, bo twórcy postanowili odzyskać licencje przez zmianę wyglądu lalki. Odzyskali, ale Sindy nie cieszyła się już popularnością, nie ma jak zla sława potrafi zniszczyć wszystko. Lalka nie jest już produkowana, jest koncepcja powrotu, ale z roku na rok jest oddalana, może kiedyś w sklepach znowu pojawi się Sindy i będzie to strzał w dziesiątkę. Barbie to lalka specyficzna i dla niej nawet projektanci projektowali stroje najdroższy to projekt
: Stefan Canturi.      1 977 300 zł :)



Barbie nie wpływa dobrze na psychikę dojrzewających dziewczynek, bo się odchudzają i chcą do niej upodobnić, a lekarze obmierzyli lalkę i stwierdzili, że jeśli  istniałaby taka kobieta to nie mogłaby rodzić dzieci, wiec zrobiono ją trochę realniejszą, ale i tak swoimi kształtami szkodzi, bo dążenie do takiego ideału nie jest dobre dla zdrowia.

Pokaz pierwszej Barbie




Jak zmieniała się twarz Barbie.









Lili w  komiksie.








Na bazarach wyszukujemy taką lale i mamy wczasy dla rodziny;);) :) Pomyśleć, że była kiedyś w  każdym  kiosku z papierosami, zanim przeistoczyła się  w Barbie.

Sindy


Tak wyglądała na początku, przed sprzedaniem licencji.

Niestety dziewczynki chcę często upodobnić się do Barbie. Ukrainka Waleria Lukjanowa przeszła wiele operacji, żeby stać się żywą Barbie.






Ile lat już ma Barbie, jest starsza niż ja tylko tak młodo wygląda...:)
Nie uważacie, że to jest przygnębiające: :)
Tak powinna wyglądać:)



Lalki towarzyszą ludziom od pradziejów. Nieraz robione były, żeby zniszczyć drugiego człowieka przykład znany, bo laki wudu istnieją do dzisiaj i ponoć wymawiając odpowiednie zaklęcia i wbijając szpileczki można dużo zdziałać:).

Czym jest lalka i dlaczego powstała?
Czy miała za zadanie opiekowanie się dzieckiem,partner do zabawy?
Przytulanka w czasie smutku?
Zawsze wywołują emocję, często tworzone nie są dla dzieci, tylko ludzi dorosłych. Przykładem mogą być najdroższe kolekcjonerskie lalki Barbie lub współczesna moda lalki z żywicy idealnie imitujące żywego człowieka lalki Dollfie





Takie laki kosztuję często od 200 funtów  wzwyż. Lalki kolekcjonerskie i czy to strata pieniędzy?
Uważam,że o hobby się nie dyskutuję i jeśli komuś to sprawia radość to niech kupuję. Ja wolę moje ciuszki, książki,balet...
Lalka sama w sobie jest ciekawym elementem życia i początkowo powstawała wcale nie dla dzieci. Nie udało się ustalić, kiedy powstała pierwsza. Były figurki kultowe sprzed 30 tys. lat,ale nie można je traktować jako lalki. Lalki te były w grobowcach. W szesnastym wieku zaczęto rozgraniczać laki kultowe od lalek do zabawy. Najwcześniejsze lalki były wykonywane z drewna, skóry, kości. W średniowieczu lalki były małe i bardzo proste mało zdobione. Po szczególnie w Renesansie nastąpił rozwój , pojawiła się masa plastyczna papier mache i z niej tworzono głowy , ręce i nogi do tego doszywano korpus. Taka lalka była droga i nieraz powstawała na indywidualne zamówienie. W siedemnastym wieku lalki zaczęto produkować na skalę masową i były produkowane z drewna czy wosku. W dziewiętnastym wieku wosk zastąpiła porcelana. Dwudziesty wiek to zastosowanie nowych materiałów-celuloid. Po drugiej wojnie światowej zastosowano gumę,plastik i winyl.
Magia lalek działa i niektóre miały szkodliwe działanie np. Lalka Robert czy Anabel jest też lalka japońska,której po śmierci właścicielki ,a była to mała dziewczynka rosną włosy. Lalki te przechowywane są w muzeum i pod kloszami. Anabel jest zamknięta. Czy to możliwe? Trudno w to uwierzyć,ale prawda,że lalka przywołuje emocje.
Najwcześniejsze lalki miały malowane oczy w bok,a dlaczego? W taki sposób nie mogły zapamiętać właścicielki. Rosła i często wyrzucała  i lalunia nie mogła się zemścić,bo nie zapamiętała dziewczyny: )
Bardzo ciekawe laki tworzy nasza artystka Klaudia Gaugier, lalkarka i absolwentka wrocławskiej ASP. Są to lalki kontrowersyjne i kolekcjonerskie, ale według mnie piękne.




Jako dziecko nie lubiłam bawić się lalkami i miałam jedną miniaturę-szybko ją zepsułam i po niej mama kupiła mi prawdziwą śpiącą lalkę. Szybko mnie znudziła i siedziała w jakimś kącie.
Obecnie uzbierałam parę sztuk i przez przypadek trafiłam na taką, która mi się spodobała,a reszta to na potrzeby bloga) Tak jak pisałam już wcześniej:miły relaks dla każdego i lalczyne ubranka są naprawdę piękne do tego, jeśli mi się nie znudzi pokazywać je w postach to będą miłym elementem tego bloga.


3 komentarze:

  1. Ciekawe informacje. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. hahaha Ja też pierwszą Babie kupiłam sobie raczej niż mojej córce :))) Metamorfoza Barbie jest spektakularna, to jest jakiś fenomen społeczny, tak silna jest niewątpliwie potrzeba takiego 'perfekcyjnego' wyglądu, że dajemy się nim omamić. Ta Ukrainka jest niewiarygodna, czytałam gdzieś, że twierdzi, iż ona taka właśnie jest - naturalnie ;) :))) Fajne informacje. :))) Kisses - Margot :)))

    OdpowiedzUsuń
  3. Też bawiłam się lalkami, ale Barbie nie miałam:)
    Chyba najgorszy typ lalek jakie do tej pory widziałam, to te udające prawdziwe noworodki - zmarłe:/ Dla mnie jest, to upiorne...

    OdpowiedzUsuń